Eerder berichtten we reeds dat er een nieuwe kansspelwet op komst was. Justitieminister Koen Geens wilde strengere regels omtrent gokreclame en hij wilde deze aanvankelijk nog voor het zomerreces.

Iets later dan vewacht is de nieuwe wetgeving nu een feit: reclame voor gokbedrijven wordt ingeperkt.

Geen TV-reclame meer tijdens sportwedstrijden

De wijziging die het meest in het oog springt, is het feit dat TV-reclame tijdens sportwedstrijden niet langer meer toegelaten is. Wie al eens een Champions League wedstrijd op TV meepikt, zal het vast wel opgemerkt hebben. Ladbrokes, Unibet, Betfirst, Bwin,… allen zijn aanwezig tijdens het vijf minuten durende reclameblok. Dat behoort voortaan tot het verleden: reclame tijdens de rust van een sportwedstrijd wordt bij wet verboden.

Ook wie voor 20 uur ’s avonds televisie kijkt, zal geen goksites meer zien passeren. Er wordt een volledig reclameverbod opgelegd tijdens de dag. De enige uitzondering zijn sportwedstrijden: voor en na de wedstrijd (maar dus niet tijdens) mag tijdens sportevents wel reclame gemaakt worden, ook al vindt het event overdag plaats.

Preventieslogan en bescherming van minderjarigen

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe regels opgenomen die de consument beter zou moeten beschermen. Zo dient elke reclameboodschap gepaard te gaan met de slogan “gok met mate” en mag er geen reclame gemaakt worden 15 minuten voor, tijdens en 15 minuten na afloop van een programma dat voornamelijk gericht is op minderjarigen.

Ook op voetbaltruitjes van jeugdploegen zal geen reclame meer mogen staan voor gokbedrijven. Dit klinkt logisch, maar als je weet dat de jeugdploegen vaak de truitjes overnemen van de hoofdploeg, zie je ook op jeugdvelden vaak reclame voor gokbedrijven via deze truitjes. Dat is voortaan dus verleden tijd.

Tot slot mag er in elke reclameblok slechts reclame gemaakt worden voor één gokbedrijf. Je zal er dus geen vier of vijf meer zien passeren.

Gemengde reacties

De verstrenge wetgeving stuit op gemengde reacties. Het Vlaams Expertisecentrum voor Drugs- en Alcoholproblemen, ten monde van Marijs Geirnaert, vindt de maatregelen niet voldoende verregaand. De preventieslogan “gok met mate” vindt men daar veel te zwak. Bovendien wordt er met geen woord gerept over reclame die via online mediakanelen gevoerd wordt. Een gemiste kans, vinden ze daar.

De sector zelf, vertegenwoordigd door BAGO, reageert voorzichtig. Enerzijds vindt men het daar jammer dat TV-reclame op deze manier ingeperkt wordt. “Als de grens tussen wie een illegale aanbieder is en wie een legale aanbieder is vervaagd, zal het kanalisatiebeleid minder efficient worden”, zegt men. Deze stelling en de gevoeligheden van strengere regels, werd eerder uitgebreid besproken in ons artikel “nieuwe kansspelwet uitgesteld”.

De Belgische Kansspelcommissie op zijn beurt reageert neutraal. Het maakt zich voornamelijk zorgen over de extra controles die zullen moeten plaatsvinden, om na te gaan of de nieuwe regels gerespecteerd worden. Dit terwijl er nu, volgens de Kansspelcommissie zelf, reeds een nijpend personeelstekort is. Het hoopt dan ook dat hun vraag voor meer personeel en budget goedgekeurd zal worden.

De Remote Gambling Association, een internationale verengiging van gokbedrijven, die eerder de Belgische wetgeving onder vuur nam, heeft nog niet gereageerd.

Ook interessant in deze categorie: